AllTimeClassic
Πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό σύμφωνα με το BBC http://www.bbc.com ότι στις 14 Μαρτίου, ο Ολλανδός ιδιωτικός ερευνητής Arthur Brand, κατάφερε να ανακτήσει έναν κλεμμένο πίνακα του γνωστού ζωγράφου Pablo Picasso που ονομάζεται “ Buste de Femme” Πορτραίτο μιας Γυναίκας και που ο διάσημος ζωγράφος φιλοτέχνησε για μία ερωμένη του. Ο πίνακας δεν φέρει την υπογραφή του ζωγράφου, για ευνόητους λόγους, αλλά στο κάτω αριστερό άκρο του αναγράφεται η ημερομηνία 26 Απριλίου 1938, που είναι η ημερομηνία που ολοκληρώθηκε ο πίνακας.
Φωτογραφία BBC http://www.bbc.com o Arthur Brand, με τον κλεμμένο πίνακα του Πικάσσο με τίτλο Πορτραίτο μιας Γυναίκας του 1938
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο ίδιος ο Brand , που είναι ευρύτερα γνωστός με το προσωνύμιο « Ο Indiana Jones» στον χώρο της τέχνης , κράτησε τον πίνακα στο σπίτι του για μία νύχτα , ώσπου να έρθουν οι εκπρόσωποι μιας ασφαλιστικής εταιρείας για να τον παραλάβουν. Ένας ειδικός από την γκαλερί Pace της Νέας Υόρκης η οποία το 1980, είχε πουλήσει τον πίνακα ως εκπρόσωπος των κληρονόμων του Picasso , σε έναν Σαουδάραβα πρίγκηπα , βεβαίωσε την αυθεντικότητα του. Την ίδια άποψη για την αυθεντικότητα εξέφρασε και ο Richard (Dick) Ellis, ο διεθνούς φήμης ερευνητής κλοπών έργων τέχνης που όταν υπηρετούσε στη Βρετανική New Scotland Yard, ίδρυσε το 1989, το τμήμα έρευνας εγκλημάτων σε βάρος αρχαιοτήτων και έργων τέχνης το οποίο και διεύθυνε για δέκα ολόκληρα χρόνια, ως το 1999 οπότε και πήρε σύνταξη αναλαμβάνοντας στη συνέχεια την γενική διεύθυνση της εταιρείας Christies Fine Art Security Services Ltd.
Ο συγκεκριμένος πίνακας είχε κλαπεί από τον Σαoυδάραβα ιδιοκτήτη του, πρίγκηπα Abdul Abdulmalik το 1999. Οι έρευνες που τότε είχαν διεξαχθεί για την ανεύρεση του είχαν αποβεί άκαρπες,και έτσι θεωρήθηκε ότι ο πίνακας είχε χαθεί ή ακόμα και καταστραφεί. Σύμφωνα με τα όσα ο ίδιος δήλωσε στα μέσα μαζικής ενημέρωσης , ο Ολλανδός ερευνητής , είχε πληροφορηθεί για την ύπαρξη του πίνακα εδώ και τρία χρόνια οπότε και άρχισε τις έρευνες του που τελικά είχαν ως αποτέλεσμα την ανεύρεση και ανάκτηση του.
Ο κ. Brand βέβαια έχει αρκετές παρόμοιες επιτυχίες στο ενεργητικό του ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγονται η ανακάλυψη , το 2016 δύο μπρούτζινων αλόγων , έργο του γλύπτη Joseph Thorak που ήταν ένας από τους αγαπημένους καλλιτέχνες του Α. Χίτλερ, τα οποία ήταν τοποθετημένα στην πύλη της Καγκελαρίας επί των ημερών του, η ανάκτηση το 2016 ενός πίνακα του γνωστού ζωγράφου Σαλβατόρ Νταλί που είχε κλαπεί το 2009 μαζί με άλλους πίνακες από ένοπλους μασκοφόρους ληστές που είχαν εισβάλλει στο μουσείο σύγχρονης τέχνης Scheringa στην πόλη Spanbroek της Ολλανδίας, και η ανάκτηση ενός Βυζαντινού ψηφιδωτού «ηλικίας» 1600 ετών που απεικονίζει τον Άγιο Μάρκο και είχε κλαπεί από την εκκλησία της Παναγίας Κανακαριάς μετά την Τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974.
Ο κατά γενική ομολογία χαμηλών τόνων Arthur Brand με τις επιτυχίες του στην ανακάλυψη κλεμμένων έργων τέχνης, θυμίζει τον ήρωα των κινηματογραφικών ταινιών Indiana Jones που όπως είναι γνωστό πάντα καλείται να εντοπίσει σημαντικά ιστορικά κειμήλια μεγάλης αξίας – για αυτόν άλλωστε τον λόγο απέκτησε και το προσωνύμιο ο Indiana Jones της τέχνης– αλλά ταυτόχρονα και κάποιες άλλες κινηματογραφικές ταινίες των οποίων οι κεντρικοί ήρωες ασχολούνται με την ανεύρεση κλεμμένων έργων τέχνης όπως για παράδειγμα η ταινία « The Monuments Men» στην οποία ο γνωστός ηθοποιός George Clooney ηγείται μιας ομάδας Αμερικανών στρατιωτικών που προσπαθεί να εντοπίσει κλεμμένα από τους Ναζί έργα τέχνης, και η ταινία που προβλήθηκε το 2015 με τον τίτλο: Woman in Gold που είναι βασισμένη στην αληθινή ιστορία μιας γυναίκας , της Maria Altman η οποία μαζί με τον δικηγόρο της Randol Schoenberg προσπαθούν να ανακτήσουν από την Αυστριακή Κυβέρνηση την κυριότητα ενός μεγάλης αξίας πίνακα ζωγραφικής που ανήκε στην οικογένεια της και είχε κλαπεί από τους Ναζί 50 χρόνια πριν.
Η κλοπή έργων τέχνης είναι, μία από τις σοβαρές αξιόποινες πράξεις αφού το καθένα από αυτά αποτελεί τεκμήριο πολιτισμού και ιστορίας αποκαλύπτοντας τις καλλιτεχνικές τάσεις και ρεύματα της εποχής στη διάρκεια της οποίας φιλοτεχνήθηκαν. Υπό αυτήν την έννοια οι προσπάθειες για την ανεύρεση όσων έργων τέχνης έχουν κλαπεί συνήθως για ιδιοτελείς σκοπούς, έχουν ιδιαίτερη σημασία και πρέπει να υποστηρίζονται διεθνώς.