Της Μαρίνας Μπαμπαλιάρη
Πρωτοπόρος στη μεταφυσική ζωγραφική, ο ιδιοφυής ζωγράφος Giorgio de Kiriko, άνοιξε καινούργιους εικαστικούς δρόμους, παρουσιάζοντας μέσα απ΄τη ζωγραφική του τις ενδόμυχες σκέψεις του, οι οποίες διαμορφώθηκαν μέσα από την επιρροή της γενέθλιας πόλης του Βόλου, αλλά και των μύθων και των συμβόλων που στιγμάτισαν τον ψυχικό του κόσμο.
Η ελληνική φύση και ο ελληνικός πολιτισμός, άσκησαν πολύ έντονη επιρροή επάνω του και αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για εκείνον. Ο Ντε Κίρικο ακόμη και στην γεροντική ηλικία, μεταφέρει μέσα από τα έργα του την τοπογραφία του Βόλου, ως εμμονική ανάμνηση, αλλά και την αντιφατική σχέση του με την αρχαία και την σύγχρονη Ελλάδα, καθώς η Ελλάδα γι’ αυτόν αντιπροσωπεύει πάντα κάτι σπουδαίο.
”Πέρασα τα πρώτα χρόνια της ζωή μου στη γη του κλασικισμού,έπαιξα στις ακτές που είδαν την Αργώ να ξεκινάει το ταξίδι της, περπάτησα στους πρόποδες του βουνού που ήταν μάρτυρας στη γέννηση του γοργοπόδαρου Αχιλλέα και τις νουθεσίες του δασκάλου του,του Κένταυρου”θα γράψει σε ένα αυτοβιογραφικό κείμενο φανερώνοντας τις εμμονές του .
Στα πρώιμα έργα του καθώς και στα όψιμα βλέπουμε εικόνες όπως” το άγαλμα της Αθηνάς έξω από το Σιδηροδρομικό Σταθμό του Βόλου, το Μηχανουργείο Γκλαβάνη ή τα Λουτρά του Αναύρου” που κάνουν εμφανές το μεταφυσικό στοιχείο, αλλά και τις ψυχικές διαθέσεις του καλλιτέχνη, δίνοντας δικές του ερμηνευτικές προσεγγίσεις των πραγμάτων και παρουσιάζοντας μια επιθυμία να διευρύνει τα όρια της ανθρώπινης εμπειρικής γνώσης.
Δάσκαλοι του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, υπήρξαν κάποιοι από τους κορυφαίους ‘Ελληνες ζωγράφους, όπως ο Γεώργιος Ροϊλός, ο Κωνσταντίνος Βολανάκης και ο Γιώργος Ιακωβίδης.
Το 1911 σ’ένα ταξίδι του στο Παρίσι, το οποίο αποδείχθηκε καθοριστικό, προκάλεσε το ενδιαφέρον του Πικάσο ο οποίος μαζί με τον Απολινέρ μεσολάβησαν για να γίνει γνωστός σε κάποιους καλλιτεχνικούς κύκλους.
Από το 1919 ασχολείται με τον κλασικισμό, με έντονη επιρροή από τη αναγέννηση και τη Φλαμανδική Σχολή. Ο Ντε Κίρικο με τη ζωγραφική του, άσκησε μεγάλη επιρροή στο κίνημα του σουρεαλισμού. Από τον Ντε Κίρικο και τις αναφορές του στην αρχαιότητα, επηρεάστηκαν μεγάλοι ζωγράφοι, όπως ο Βέλγος Ρενέ Μαγκρίτ,ο Πολ Ντελβό, ο Σαλβατόρε Νταλί και θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους ζωγράφους του 20ου αιώνα.
Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο ερωτικό τραγούδι της αγάπης κεφαλή Απόλλωνα Belvedere 1914, το γάντι εδώ παραπέμπει στις μαίες, στη γέννα, στη ζωή,η ατμομηχανή και το πράσινο τόπι είναι σύμβολα των παιδικών του χρόνων. Υπάρχει και η προτομή του Απόλλωνα, τόσο μεγάλη, όσο το γάντι. Απόλλωνας: Ο Θεός των Τεχνών και των 7 Μουσών, ο θεός της μαντικής τέχνης.. Νέα Υόρκη Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Rockefeller Fund