AllTimeClassic
Το Οχι που αντέταξε ο τότε Πρωθυπουργός Ιωάννης Μεταξάς στις απαράδεκτες και εκβιαστικές απαιτήσεις που του έθεσε ο τότε πρέσβης της Ιταλίας Γκράτσι ήταν μια γενναία πράξη με μεγάλη ιστορική σημασία αλλά και διαχρονική αξία. Τα γεγονότα που επακολούθησαν είναι γνωστά. Ήταν λίγο μετά τις 03:00 τα ξημερώματα της 28ης Οκτωβρίου του 1940, όταν η τότε Ιταλική Κυβέρνηση απέστειλε στην Ελλάδα τελεσίγραφο, δια του Ιταλού Πρέσβη στην Αθήνα Εμανουέλε Γκράτσι, ο οποίος και το επέδωσε ιδιόχειρα στον Ιωάννη Μεταξά, στο σπίτι του στην Κηφισιά, με το οποίο και απαιτούσε την ελεύθερη διέλευση του Ιταλικού στρατού από την Ελληνοαλβανική μεθόριο προκειμένου στη συνέχεια να καταλάβει κάποια στρατηγικά σημεία του Βασιλείου της Ελλάδος, λιμένες, αεροδρόμια κλπ., για ανάγκες ανεφοδιασμού και άλλων διευκολύνσεών του, στη μετέπειτα προώθησή του στην Αφρική.
Μετά την ανάγνωση του κειμένου ο Μεταξάς έστρεψε το βλέμμα του στον Ιταλό Πρέσβη και του απάντησε στα γαλλικά την επίσημη διπλωματική γλώσσα, την ιστορική φράση: «Alors, c’est la guerre», (δηλαδή, λοιπόν, έχουμε πόλεμο, εκδηλώνοντας έτσι την αρνητική θέση επί των ιταλικών αιτημάτων.
Ο ίδιος ο Γκράτσι στα απομνημονεύματά του, που εξέδωσε το 1945, περιγράφει τη σκηνή:
“Μόλις καθίσαμε, του είπα ότι η κυβέρνησή μου μού είχε αναθέσει να του κάνω μία άκρως επείγουσα ανακοίνωση και χωρίς άλλα λόγια του έδωσα το κείμενο. Ο Μεταξάς άρχισε να το διαβάζει. Τα χέρια που κρατούσαν το χαρτί έτρεμαν ελαφρά, και μέσα από τα γυαλιά έβλεπα τα μάτια του να βουρκώνουν όπως συνήθιζε όταν ήταν συγκινημένος. Όταν τελείωσε την ανάγνωση με κοίταξε κατά πρόσωπο και μου είπε με φωνή λυπημένη αλλά σταθερή φωνή: «Alors, c’est la guerre!» (λοιπόν έχουμε πόλεμο) .Του απάντησα ότι η ιταλική κυβέρνηση ήλπιζε ότι η ελληνική κυβέρνηση θα δεχόταν τα αιτήματά της και θα άφηνε να περάσουν ελεύθερα τα ιταλικά στρατεύματα τα οποία θα άρχιζαν τις μετακινήσεις τους στις 6 το πρωί. Ο Μεταξάς με ρώτησε τότε πως θα μπορούσα να σκεφτώ ότι ακόμα και αν είχε πρόθεση να ενδώσει θα του ήταν δυνατόν μέσα σε τρεις ώρες να λάβει τις διαταγές του βασιλιά και να δώσει τις απαραίτητες οδηγίες για την ελεύθερη διέλευση των ιταλικών στρατευμάτων.”
Ο Μεταξάς εκείνη τη στιγμή είχε εκφράσει το ελληνικό λαϊκό συναίσθημα, την άρνηση της υποταγής στην παρέμβαση των μεγάλων δυνάμεων, και αυτή η άρνηση πέρασε στον τότε ελληνικό δημοσιογραφικό τύπο με την λέξη «ΟΧΙ».
Εφημερίδα εποχής “Η βραδυνή” 6 Απριλίου 1941 φωτογραφία wikipedia
Το ίδιο γνωστή είναι και η γενικότερη συνεισφορά της Ελλάδας στο πλευρό των Συμμάχων, μια συνεισφορά που είχε ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση των Δυνάμεων του Άξονα απο σχεδιαζόμενες επιχειρήσεις τους με αποτέλεσμα να γύρει η επιχειρησιακή ” πλάστιγγα” υπέρ των Συμμάχων και να δρομολογηθεί έτσι η οριστική νίκη επί του Χίτλερ και όσων συνέπραξαν μαζί του.
Όμως το ΟΧΙ του Ιωάννη Μεταξά υπερβαίνει την προσωπικότητα του αλλά και το πλαίσιο μέσα στο οποίο ειπώθηκε, και αποκτά τεράστια συμβολική και πολιτική σημασία, αφού συνιστά τρόπο αντίδρασης και αντίστασης στις εκβιαστικές τακτικές και την παρέμβαση των μεγάλων δυνάμεων, στον ναζιστικό ολοκληρωτισμό, στην επεκτατική πολιτική και στην συσσώρευση δύναμης και πλούτου σε βάρος των λαών, και στις πλείστες όσες και κατά τον πιο βάναυσο τρόπο παραβιάσεις των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και των Ατομικών Ελευθεριών.
Σήμερα οι συνθήκες μέσα στις οποίες ειπώθηκε το ΟΧΙ έχουν μεταβληθεί ριζικά χωρίς αυτό να σημαίνει, δυστυχώς, ότι η μεταβολή αυτή έγινε προς το καλύτερο. Και τούτο γιατί οι τότε εκβιαστικές τακτικές του Χίτλερ και του Μουσολίνι παρατηρούνται και σήμερα με διλήμματα που τίθενται ενώπιον των πολιτών απο Κυβερνήσεις, Διεθνείς Οργανισμούς και ενίοτε και οργανώσεις, με ασαφείς αφετηρίες και ειδικούς σκοπούς, που προσπαθούν να επιβάλλουν τις απόψεις τους στην κοινωνία των πολιτών. Συσσώρευση πλούτου και επεκτατική πολιτική που ασκείται πλέον κατά κύριο λόγο απο τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες σε διάφορους τομείς, όπως ο τομέας των τροφίμων ,της υγείας και της ενέργειας, παρατηρείται σχεδόν παντού στον Πλανήτη και σήμερα.
Πολλοί πίστεψαν ότι το τέλος του πολέμου σήμανε και την ήττα του Ναζιστικού ολοκληρωτισμού. Λογικά έτσι θα έπρεπε να είναι . Δυστυχώς όμως τέτοιου τύπου ολοκληρωτικές συμπεριφορές υπάρχουν ακόμη και σήμερα είτε απο τους σύγχρονους θαυμαστές του Ναζισμού μερικοί απο τους οποίους καταφέρνουν με άλλο μανδύα να βρίσκονται στη δημόσια ζωή των χωρών τους, ακροδεξιά κόμματα, είτε απο όσους πιστεύουν ότι εφαρμόζοντας Εθνικοσοσιαλιστικές πρακτικές θα μεγιστοποιήσουν τα οφέλη τους. Παρά το γεγονός ότι απο το τέλος του Πολέμου ως σήμερα έχει αναπτυχθεί μια αξιοσημείωτη και με σημαντικό περιεχόμενο κουλτούρα σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των ατομικών ελευθεριών, παραβιάσεις παρατηρούνται , δυστυχώς και σήμερα. Παράνομες παρακολουθήσεις, εκμετάλλευση ατόμων κάθε ηλικίας, προσβολές προσωπικότητας , έμφυλη βία, παραβίαση προσωπικών δεδομένων , περιορισμοί της ελευθερίας του λόγου έχουν καταγραφεί σε αρκετές χώρες του Πλανήτη και στη χώρα μας.
‘Όμως όλα τα παραπάνω δεν είναι μεμονωμένες πολιτικές κάποιων αρρωστημένων θαυμαστών του Χίτλερ και των σατανικών αντιλήψεων που είχε για την δομή του κόσμου που ήθελε δια της βίας να διαμορφώσει . Είναι οι πολιτικές ενός συστήματος, που θέλει για ίδιους σκοπούς έναν κόσμο υποτελή και που για τον σκοπό αυτό εφαρμόζει με τα σημερινά μέσα ουσιαστικά την ιδεολογία των Ναζί και τα σατανικά σχέδια του Χιτλερ θεωρώντας ότι μέσα απο αυτή την τακτική ελέγχεται καλύτερα ο κόσμος.
Όλα όσα σήμερα συνιστούν τα μεγάλα προβλήματα του πλανήτη και ειδικότερα της χώρας μας όπως μεταναστευτικό, κλιματική αλλαγή, οι καταστροφές και οι πλημμύρες περιλαμβάνουν και την αλλαγή της χρήσης γης υπέρ πολυεθνικών συμφερόντων, περιφερειακοί πόλεμοι που εξυπηρετούν αφενός την πολιτική “Διαίρει και Βασίλευε ” , αφετέρου τις μεγάλες βιομηχανίες όπλων, χρήση βιολογικού πολέμου με ιούς και ασθένειες, ακρίβεια, πρωτίστως στα είδη πρώτης ανάγκης, απόλυτος έλεγχος των πολιτών μέσα απο νέες μεθόδους , το επερχόμενο ψηφιακό νόμισμα και την ψηφιακή τεχνολογία. Στην Κίνα χρησιμοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη για την παρακολούθηση των αντιφρονούντων. Στη χώρα μας χρησιμοποιήθηκε το Predator, και αυτό δεν είναι τυχαίο. Είναι αλληλένδετα μεταξύ τους και συνθέτουν την ισοπεδωτική νεοναζιστική πολιτική και την ψηφιακή της έκφραση, με σκοπό τον πλήρη έλεγχο των πολιτών και την μετατροπή τους σε υποτελείς.
Και το ερώτημα είναι πως πρέπει να αντιδράσουν οι πολίτες σε αυτή την λαίλαπα που ήδη μας πλήττει. Όπως είναι γνωστό και απο την ιστορία κατά περιόδους και ανάλογα με το θέμα, κοινωνικές ομάδες έχουν αντιδράσει , αρκετές φορές μάλιστα και βίαια σε αποφάσεις και πρακτικές των κυβερνήσεων των χωρών τους, σε παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σε πολέμους και σε πρακτικές πολυεθνικών, αντιδράσεις μεγάλης κοινωνικής και πολιτικής σημασίας που έχουν τροφοδοτήσει ακόμα και σενάρια κινηματογραφικών ταινιών, με αγωνιζόμενους πολίτες να καταλήγουν στις φυλακές ή στα νοσοκομεία απο τα τραύματα της αστυνομικής βίας.
Όμως σταδιακά αυτό το “σύστημα” υιοθέτησε πολιτικές ” μόλυνσης” του ανθρώπινου πνεύματος μέσα απο την εισαγωγή πολιτικών ” Lifestyle” και άκρατου καταναλωτισμού, που δεν αναθεωρήθηκαν ούτε μετά την οικονομική κρίση του 2008. Έτσι με βάση και την σημερινή πραγματικότητα είναι απαραίτητο να ειπωθεί ένα νέο και ισχυρό ΟΧΙ. Για να γίνει όμως αυτό το νέο ΟΧΙ πιστευτό και να αποφέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα υπέρ των πολιτών, δεν χρειάζονται βίαιες εκδηλώσεις. Το ΌΧΙ αυτό πρέπει να ειπωθεί συλλογικά και να συνοδεύεται, απο ριζική αλλαγή του τρόπου ζωής και των προτεραιοτήτων μας, ώστε να αφαιρεί απο τις κυβερνήσεις, τις πολυεθνικές και τις όποιες περίεργες οργανώσεις, το πρόσφορο έδαφος που υπάρχει σήμερα για την εφαρμογή των σχεδίων τους. Υπάρχουν διεθνώς αρκετά παραδείγματα ανθρώπων που άλλαξαν ριζικά τη ζωή τους αντιτιθέμενοι σε όλες αυτές τις πολιτικές “του συστήματος” . Τα παραδείγματα αυτά πρέπει να αποτελέσουν κίνητρο για την δημιουργία ενός Παγκόσμιου Κινήματος αλλαγής της στάσης ζωής που είναι ο μόνος αποτελεσματικός τρόπος αντίδρασης σε όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας.